niedziela, 11 września 2011

Mucca Design - wzornictwo po nowojorsku

''Mucca Design is an award-winning branding firm that transforms businesses through smart, strategic thinking and uncommon creative solutions''

Tak mówią sami o sobie. Mało kto, poza małym zawodowym światkiem, zna z nazwy biura projektowe, nie mówiąc już o wymienieniu pracujących w nim artystów. Ale wystarczy spojrzeć na ich realizacje i już wiadomo – mamy do czynienia z prawdziwymi wirtuozami wzornictwa. Choć dziś opowiem tylko o jednym z nich, zaznaczam, że im podobnych odnaleźć można na całym świecie. Wzornictwo rośnie w potęgę i zuchwale pokazuje, że dzieła sztuki kryją się nawet na sklepowych półkach.

Założyciel Mucca Design, bo o tym nowojorskim biurze projektowym mowa, ma jasne podejście do kwestii logotypów. Według jego filozofii to coś kompletnie bez znaczenia, dopóki nie zostanie umieszczone w odpowiednim miejscu, ubrane w kontekst. Samo nie nadaje znaczenia innym elementom – wyjaśnia swoje zdanie na przykładzie firmy Apple i jego słynnego nadgryzionego jabłka. Typografia, logotyp, fotografia – wszystkie są oddzielnymi galaktykami dopóki nie połączy ich filozofia firmy, tworząc wspólny kosmos wizerunku produktu. Matteo Bologna zdobył moje serce nie tylko projektami jego biura, ale także stwierdzeniem, że identyfikacja firmy nie powiedzie się tylko, jeśli właściciel jest idiotą, a decyzje dotyczące projektów podejmuje za dużo osób naraz. Każdy projektant przyzna mu rację – czasami w rozmowie z klientem ma się wrażenie, że w sprawie korekt brane jest pod uwagę zdanie dwudziestu pracowników z rodzinami (przy czym każdy ma inne zdanie).

Poza pięknymi projektami, niewątpliwą zaletą Mucca jest fakt, że nie tylko projektują okładki, identyfikacje czy logotypy, ale także mogą pochwalić się własnymi czcionkami. Przywiązują do nich bardzo dużą wagę, ale jak żartobliwie twierdzą - ,,logo Coca-Coli to jeden z przykładów, że dobra jakość czcionki nie jest niezbędna”. Do ich klientów należą między innymi restauracja Balthasar (mówi wam to coś, fanki Sexu w wielkim mieście?) czy wydawnictwo Random House. Ale nie ma co przedłużać – niech ich prace (ba! dzieła sztuki!) same udowodnią wielką klasę i profesjonalizm Mucca Design. Zainteresowanych ich innymi realizacjami odsyłam na www.muca.com

A tym, którzy lubują się w tego typu projektach graficznych, polecam książkę MASTERS OD DESIGN LOGOS AND IDENTITY – kompendium wiedzy o biurach projektowych z całego świata. Cieszę się, że są na rynku pozycje (choć niestety, nie tak dostępne jak empikowa literatura), które pochylają się nad pracą tych bezimiennych, nigdzie nie wspominanych artystów.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz